Sista inlägget för denna resa

Sista dagen i Thailand och det är dubbla känslor angående hemgången. Visst ska det bli gott och komma hem till sitt och äntligen få träffa lill roffis. Samtidigt som man gärna hade stannat ett tag till i värmen. I går var vi på FantaSea, där vandrade vi i tivoliparken samt såg en helknasig show. Hela FantaSea var som att befinna sig i en galen mans huvud. Allt var poco loco...
Idag har vi mest slappat och shoppat. Dock blir det inte så många varor med hem. Är lite besviken på utbudet, trodde det skulle vara sjukt mycket kläder till bra priser. Men icke... Man måste nog till Bangkok för att få den ultimata shoppingen.
Men vi har hittat det vi ville, statyn som jag tjatat om i flera månader. Och det blev inte bara en utan två stycken statyer i form av Kinnaree,  de kommer verkligen att pryda vårat hem. Dock är jag livrädd att de kommer att gå i sönder i frakten. Dom kommer att leveraras med båt till Göteborg, sen måste de hämtas där. Någon som har vägarna förbi ? puss puss puss puss puss puss blink blink blink blink  Dom kostade lite mer än vad vi hade tänkt lägga, men vi sparar ju in på att vi inte shoppat så mycket annat... detta är i allafall vad jag försöker intala min man.
Sen har jag faktiskt köpt en toalettpappershållare i form av något som liknar ett elefant altare. Mathias var hemskt mycket emot detta inköp men jag tyckte att den var så grym att jag bara inte kunde låta bli. Han säger att han vägrar sätta upp denna hemska tingest efter vi renoverat klart vårt badrum. Får försöka med någon slags övertalningskampanj.

Vi ses där hemma!

God Jul

Vi har haft problem med internetuppkopplingen på hotellet, samt att vi varit ute på Similand island några dagar och där finns minsann inget internet, knappt mobiltäckning. Men nu är vi tillbaka!
På Similand har vi levt grymt gott, vart man än tittar ser det ut som ett  vykort från paradiset. Vi har legat och snorklat hela dagarna i det underbara kristallklara vattnet och sett flera havssköldpaddor, bläckfiskar, muränor, sjöstjärnor, unicorns och tusentals andra fiskar. En sen eftermiddag bestämde vi med ett annat par att simma ut rätt långt för att se om vi kunde se något annat i havet. Så vi simmade på rätt bra och när vi var ute på ca 20 meters djup, så kom den... Jag blev helt till mig och signalerade till mathias att titta neråt. Den gled längst med havsbotten under oss och jag var tvungen att kämpa med att sluta le (för mina cyklop tog in vatten då) men det gick nästan inte. Majestätisk och mäktig simma den bort förbi oss och försvann i djupet. Jag trodde att jag skulle höra da- dam, da-dam, da-dam i bakhuvudet men jag blev bara helt salig,  mitt första möte med en haj.

I övrigt har vi det bra, nästan oförskämt bra ;-)

Sola och bada i pina colada...  - jucka bucka

tillbaka till phuket

Efter två dagars äventyr är vi tillbaka till phuket. Igår var vi och snorklade på massa olika öar. Vi var på runttur på Koh Yoa Yai där jag blev bästis med en apbebis som jag ville stoppa i fickan och smuggla med hem. Men efter att den bajsat, tog bajset i handen och kastade det var jag inte längre så säker...
Efter lunch begav vi oss ensamma i kajak runt ön för att upptäcka nya sevärdigheter. Vi stannade till vid en liten strandremsa där vi snorklade och myste. När vi paddlat tillbaka märkte vi att vi var de enda turisterna kvar på ön. Vi var således helt själva med en stor vacker strand och på kvällen serverades en hel buffé av olika delikatesser endast för oss två. Då kände vi oss som kungar minsann :-)
Efter att ha sovit i en bugalow som var ca 2 * 2 meter på en 2 cm tjock madrass på golvet vaknade man ganska så mör. Men när solen strålade in på morgonen och lade sina strålar på min vackra man där han låg och snarkade kändes allt ganska så bra ändå ;-)
Vi begav oss vidare till phi phi, det var ganska stormigt på vattnet så det var lite läskigt men ändå spännande. Väl där snorklade vi och såg massa vackra fiskar, det var som att simma i ett akvarium. Vi såg b.l.a. nemosar och diskusfiskar.
På vägen hem stannade vi till på "the beach", det var galet med folk som ville fota stranden där Leonardo Di Capri sprungit omkring.
Det var lite stormigare på vägen hem och Mathias befann sig längst fram i båten medans jag satt där bak. Då tyckte jag faktiskt att det var lite läskigt och önskade att han kom bak till mig så han kunde hålla mig i handen. Men när jag tittade fram på Mattis stog han upp och skrattade åt vågorna tillsammans med de andra tuffingarna, så jag fick klar mig sjäv och det gick ju bra.

bröllopsresan forts.

Efter att ha spenderat lite väl mycket tid i solen igår med resultatet en rosa mathias, har vi idag inhandlat solskyddsfaktor 30. Annars har vi mest legat på stranden, druckit oräkneligt många Singha, njutit av varann och värmen. Idag har vi även beställt en resa till phi phi med övernattning som går av stapeln i morgon. Så nu är det hajjakt som gäller, de förste som får se en får bjuda den andre på en helkväll på något av stadens uteställen. Eftersom det är så billigt här lär den som förlorar komma undan med en tjuga ;-)
 Överallt springer herrelösa hundar, vilket skär i mitt hjärta. Så det kommer att bli trångt för Rolf  i sängen då jag kommer ha med mig en fyra-fem stycken nya hundar hem.
Tack Mia och Robbis för lånet av cyklopen, vi använder dem hela tiden, finns så mycket vackert under ytan.

Framme

Då var vi äntligen framme. Efter en mindre trevlig flygresa har vi landat i Phuket. Idag har vi sovit ikapp lite men ändå hunnit med att spana in staden samt ätit SÅ god mat. I morgon blir det slappar dag på stranden samt att vi ska kika på lite utflykter. Hoppas att ni har det bra i kyla ;-)

inte många dagar kvar...

Hemma efter en helg i Åmål-town och mätt så det snart rinner ur öronen.
 Alltid när man är där får man så mycket mat, var man än går ska folk proppa i en massa smaskens. Fast det är nog något som vi gör i vår familj. Mathias brukar säga att våra gäster brukar knappt hinna innanför dörren innan jag ska stoppa något i mun på dom.
 Idag ska jag hjälpa bror att julpynta,vi ska till ikea och se om de har något tjusigt som man kan inhandla.