Sömnlösa nätter

Vaknade i natt av att jag glömt hänga ett Heparin-dropp på en patient när jag jobbade kvällen igår (Heparin förhindrar blodet att koagulera, d.v.s att blodproppar inte bildas). Blev helt utav mig av skräck, vad kommer nu att hända? Tänk om patienten dör, tänk om jag blir fråntagen min sjuksköterskelegitimation.  Jag måste ringa jobbet tänkte jag, men vad ska jag säga? Det värsta var nämligen att jag inte kom ihåg vilken patient som skulle haft droppet. Vad säger jag då när jag ringer?   "-Hej, jag glömde visst hänga dropp på en patient, tyvärr minns jag inte vem som skulle ha det, Oops..."
Svetten pärlades över min kropp, magen värkte och jag var gråtfärdig. Jag gick upp och vandrade runt i huset och försökte komma på en lösning. Efter ett tag piggande jag till i huvudet så att tankarna kunde skingras. Gick igenom alla mina patienter i huvudet samt de läkemedel jag kunde påminna mig om att de står på...
Efter ett tag gick det upp för mig, jag hade drömt.
Gick och la mig igen, men det tog lång tid innan jag kunde somna om, hade fortfarande ont i magen.
Nog för att jag blivit varnad att de första två åren skulle bli sömnlösa, men inte trodde jag att det skulle bli så illa...

peace out

Kommentarer
Postat av: Bodil

Känner igen detta... Vilken tur att du hann vakna till innan du ringde avdelningen :)

2009-07-28 @ 17:36:02
URL: http://www.bodilbullen.blogspot.com
Postat av: Emma

Jag har tänkt detsamma, fy vad pinsamt det hade blivit...

2009-07-29 @ 21:49:54
Postat av: Jenny

Tycker att vi borde få övertidsersättning när vi är på jobbet dygnet runt... :-)

2009-07-30 @ 10:56:50
Postat av: Emma

Minst, även ersättning för sveda och värk...

2009-07-30 @ 23:31:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0